Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagtilbuds principper

Overordnede principper i Tryllefløjten

Daginstitutionens virke:   

Tryllefløjten har en relations- og ressourceorienteret tilgang til børn, forældre og personale, hvor børnene inddrages og opmuntres til at være aktive deltagere i fællesskabet. Tryllefløjten fokuserer på at afklare og tilgodese det enkelte barns alsidige og sunde udvikling med vægt på børnenes sociale kompetencer, og at børnene udvikler sig som selvstændige stærke og alsidige personer, der selv kan tage initiativ. Aktiviteterne tilbudt i Tryllefløjten har i øvrigt som mål at stimulere og udvikle barnets motorik, barnets fysiske sundhed og barnets sproglige udvikling.

Tryllefløjten ser det som sin opgave at introducere børnene til naturen og naturfænomener samt præsentere og inddrage børnene i mange forskellige kulturelle udtryksformer og værdier.  Tryllefløjtens indretning inde og ude skal give plads til fordybelse, fantasi, og udforskning på tværs af aldersgrupper og præferencer. 

Samarbejde:

Forældresamarbejdet i Tryllefløjten bygger på gensidig respekt og åbne dialoger med fokus på højt informationsniveau, imødekommenhed og tilgængelighed. Forældre er altid velkomne i Tryllefløjten, og Tryllefløjtens trivselsråd er primus motor for arrangementer i samarbejde med personalet, hvor nogle aktiviteter baserer sig på forældrearbejdskraft.

Tryllefløjten lægger vægt på et godt samarbejde på tværs af de lokale institutioner i Kids Zone Daugård herunder aktiviteter i dagplejen, skolen  og SFO'en. Ligeledes har Tryllefløjten fokus på at være imødekommende over for lokalsamfundets initiativer med opbakning til relevante lokale aktiviteter.

Tryllefløjten inddrager løbende relevante faggrupper og specialister, dels med henblik på det enkelte barn og børnegruppen som helhed, men også i forbindelse med arrangementer.

Økonomi:

Tryllefløjtens børnerelaterede konti sigter at tilgodese børnenes alsidige behov, så der er mulighed for det enkelte barns udvikling.